ششمین نمايشگاه بين المللي تخصصي ماشين آلات و محصولات نساجي، چرم، پوشاك و فرش در قطب صنعت نساجي ايران، شهر صنعتي يزد

 سير تحولات تكنولوژي در دهه هاي اخير آنچنان سريع بوده كه بسياري از كشورها و مؤسسات را از گردونه رقابت خارج ساخته و شكاف تكنولوژيك ميان كشوره اي پيشرفته و كشورهاي عقب نگه داشته شده را چند برابر نموده است كه در نتيجه براي پر كردن اين شكاف و حضور در ميادين رقابت راهي جز همدلي و همگام شدن و ايجاد قدرت حركتي مضاعف در دستيابي به اهداف تعيين شده وجود ندارد و اين حركت جز با يكي شدن و همدلي متفكران و متخصصان آن كشور آغاز نمي شود.

دنيا اكنون در آستانه ورود به عرصه فرا صنعتي است، جهان سومي ها اگر اين بار نيز در عمق انديشه ها و نهادهاي كهنه و از كار افتاده خود فرو روند در آينده اي نه چندان دور از متن زندگاني جهاني رانده خواهند شد. آن دسته از كشورهاي جهان سوم كه با تلاش خود پا در زمره كشورهاي در حال توسعه مي گذارند بايد ساختار برنامه صنعتي خود را تبيين نمايند.

ايران و صنعت نساجي ما نيز از اين قاعده مستثني نيست. صنايع نساجي و چرم در زمره قديمي ترين و مهمترين صنايع كشور محسوب مي شوند كه علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي، همواره در بخش صادرات نيز از اعتبار و توجه كافي برخوردار بوده و به افزايش درآمد هاي ارزي كشور و ايجاد اشتغال كمك كرده اند.

آنچه از ديدگاه واحدهاي توليد كننده محصولات نساجي، چرم و پوشاك حائز اهميت است، تجهيز واحدهاي توليدي به جديدترين ماشين آلات و شناخت تكنولوژي مدرني است كه در صنعت نساجي و چرم در كشورهاي مختلف دنيا به كار گرفته شده است و به افزايش بهره وري در توليد و مرغوبيت كالاهاي توليدي اين صنايع كمك كرده است.

ششمین نمايشگاه بين المللي تخصصي ماشين آلات و محصولات نساجي، چرم، پوشاك و فرش در استان يزد بعنوان يكي از قطبهاي صنعت نساجي ايران با قدمت ديرينه اي كه در راستاي فعاليتهاي نساجي دارد فرصت مناسبي پديد مي آورد كه واحد هاي صنعتي ما بتوانند با آخرين دستاوردهاي علم و صنعت در زمينه هاي مختلف نساجي آشنا شوند و توليدات متنوع خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دهند.

به منظور آشنايي بيشتر با برگزاري اين نمايشگاه كه در ارديبهشت ماه سال 90 برگزار مي شود با دكتر محمد ميرجليلي مدير عامل شركت مهندسي تحقيقاتي سيما نساج يزدـ برگزاركننده اين نمايشگاه كه عضو هيئت علمي دانشكده نساجي دانشگاه آزاد اسلامي يزد نيز مي باشد گفتگويي انجام داديم:


1 ـ ضمن بيان سابقه برگزاري نمايشگاه نساجي در استان يزد عنوان كنيد در اين نمايشگاه چه محصولاتي ارائه خواهد شد ؟

شركت مهندسي تحقيقاتي سيما نساج يزد به عنوان اولين مركز داراي پروانه پژوهش و تحقيقات در زمينه هاي مختلف صنعت نساجي در استان يزد با توجه به كادر متخصص و توانمند خود كه اكثراً از متخصصان صنعت و محققان برگزيده دانشگاه مي باشند پس از كسب موفقيتهاي چشم گيري در راستاي اجراي فعاليتهاي تحقيقاتي و خدماتي به جامعه نساجي و به دنبال بر گزاري موفقيت آميز اولين نمايشگاه و همايش تخصصي توليدكنندگان ماشين آلات و سازندگان مواد اوليه نساجي در سال 1379 در استان يزد كه خود زمينه ساز مؤثري در خصوص پيوند صنعت و دانشگاه بوده تصميم به برگزاري اولين الی پنجمین نمايشگاه بين المللي تخصصي ماشين آلات و محصولات نساجي، چرم، پوشاك و فرش در ارديبهشت ماه سالهاي 1385 الی 1389 در استان يزد به عنوان يكي از قطبهاي نساجي كشور گرفت. به گونه اي كه حضور بيش از 100 شركت بزرگ از داخل و خارج كشور در هر يك از دو دوره فوق و استقبال جمع زيادي از فعالان اين صنعت براي بازديد از اين دو نمايشگاه نشان دهنده برگزاري توانمند وموفق اين نمايشگاهها در استان يزد و همچنين لزوم و اهميت تشكيل اين نمايشگاه در قلب صنعت نساجي كشور مي باشد، به گونه اي كه از افتخارات اين دو نمايشگاه ايجاد ارتباط مستقيم بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان اين صنعت و معرفي واحدهاي موفق بوده است. اكنون اين شركت به پشتوانه تجربيات گذشته و اعتماد با ارزش كارخانجات شركت كننده در اين دو نمايشگاه اقدام به برگزاري ششمین دوره اين نمايشگاه در تاريخ 14 الي 17 ارديبهشت 1390 در استان يزد نموده است.

همانگونه كه از عنوان اين نمايشگاه مشخص است جهت برپايي اين نمايشگاه تخصصي و به منظور دستيابي به اهداف مورد نظر در راستاي معرفي گسترده واحد هاي صنعتي نساجي موفق كشور و همچنين دستاورد هاي صنعتي آنها و مقايسه با توليدات شركتهاي خارجي و ايجاد يك محيط رقابت سالم در راستاي تبادل نظر و ارتباط متقابل ميان محققان و توليدكنندگان چهار محور فعاليت در نظر گرفته شده كه عبارتند از :

1 ـ ماشين آلات و لوازم يدكي صنعت نساجي، چرم، پوشاك و كفپوش

2 ـ مواد تعاوني، مواد شيميايي و محصولات صنعت نساجي، چرم، پوشاك و كفپوش

3 ـ طراحي پارچه، لباس و پوشاك

4 ـ مراكز دانشگاهي، تحقيقاتي و پژوهشي و اطلاع رساني در زمينه صنعت نساجي، چرم و پوشاك

به منظور ايجاد محيطي مناسب براي تبادل نظر علمي، خدماتي، مشاوره اي وهمچنين تجاري، سعي شده با دعوت وسيع و گسترده از واحد هاي مختلفي كه در اين 4 محور فعاليت دارند تعادل مناسبي ميان واحد هاي شركت كننده ايجاد شود به گونه اي كه هر يك از واحد هاي شركت كننده در طول برگزاري اين نمايشگاه به ارائه دستاوردهاي تحقيقاتي و توليدي خود پرداخته و بتوانند ارتباط مناسبي را با مصرف كنندگان خود برقرار نمايند.

ضمناً با اختصاص بخش عمده اي از نمايشگاه به واحدهاي توليدي صنعت نساجي شامل انواع مختلف پارچه تكميل شده، پوشاك، چرم و انواع مختلف كفپوش شامل موكت، فرش و... امكان آشنايي نزديكتر مردم بعنوان مصرف كننده نهايي با توليدات واحدهاي نساجي جهت انتخاب صحيح و آشنايي با كيفيت و اصول انتخاب صحيح كالا فراهم كرده است.

2 ـ لطفاً در مورد وضعيت مربوط به صنعت نساجي استان يزد و همچنين سرمايه گذاري هاي جديد انجام شده در اين استان توضيحاتي را بفرماييد ؟

استان يزد بعنوان پل ارتباطي ساير استانهاي كشور و نظر به موقعيت جغرافيايي خود علاوه بر نقش تأثير گذار و مهمي كه در صنايع نساجي و پوشاك منطقه ايفا مي كند، در راستاي خدمات رساني در زمينه هاي مختلف صنعت نساجي، پوشاك وكفپوش با تكيه بر توان بلقوه صنعتي، دانشگاهي و تجربه توليد كنندگان خود، در كل كشور تأثير چشمگير و غير قابل انكاري داشته است.

در اين استان همواره در طول تاريخ و بويژه دوران فعلي سرمايه گذاريهاي عظيم و گسترده اي در زمينه صنعت نساجي و صنايع وابسته آن انجام گرفته و اين سرمايه گذارها با فرهنگ قديمي و سنتي نساجي اين سرزمين نيز ادغام شده است.

از آنجا كه استان يزد يكي از بزرگترين و مهمترين مناطق فعاليت در زمينه صنعت نساجي محسوب مي شود و در واقع نساجي بخش مهمي از تمدنهاي باستاني اين استان را تشكيل مي دهد، بدين ترتيب عليرغم جو تأثير پذير و متغير بازار كنوني نساجي به نظر مي رسد كه اين استان بتواند همچون گذشته در آينده نيز سيطره خود را بر اين صنعت حفظ نمايد.

در حدود 30% از كل مجموع صنايع نساجي ايران در استان يزد تمركز يافته است. وجود بزرگترين كارخانجات نساجي ايران به همراه طيف وسيعي از كارگاههاي نساجي كوچك وخانگي، قدمت چند صد ساله اين صنعت، ايجاد بزرگترين كارخانه ماشين سازي خاورميانه و وجود مراكز آموزشي صنعت نساجي در اين استان همچون دانشكده مهندسي نساجي دانشگاه آزاد اسلامي يزد با قدمت 25 سال فعاليت افتخارآميز در راستاي پرورش نيروهاي متخصص به عنوان دومين دانشكده نساجي كشور حكايت از اهميت و نقش اين صنعت در استان يزد به عنوان قطب صنعت نساجي كشور دارد.

در حال حاضر در استان يزد سرمايه گذاري در اين صنعت به دو صورت انجام مي شود. يكي ايجاد واحدهاي بسيار بزرگ با تنوع خط توليدكه معمولاً با سرمايه گذاري هاي خصوصي و مشاركت بانكي انجام مي شود و ديگري كارگاههاي كوچك نساجي كه در زمينه هاي مختلف با سرمايه گذاري اندك ولي با پشتوانه قوي تجربي صنعتگران اين استان و بعضي فارغ التحصيلان توانمند دانشگاههاي استان اداره مي شوند.

قابل ذكر است جديداً سرمايه گذاريهاي موفقي نيز در زمينه توليد و تكميل انواع مختلف پوشاك در اين استان انجام شده است. از جمله مزيتهاي ديگر استان يزد فعاليت منطقه ويژه اقتصاد نساجي در استان يزد است كه خود بستر مساعدي را براي سرمايه گذراي و رشد صنعت نساجي و توسعه صادرات محصولات نساجي استان فراهم آورده است.

3 ـ به نظر شما برگزاري نمايشگاههاي بين المللي نساجي در ايران تاكنون چه دستاوردهايي براي صنعت نساجي كشور داشته است ؟

يكي از مناسب ترين روشهاي بازاريابي برگزاري نمايشگاههاي بين المللي و منطقه اي است در بين تمام روشهاي بازاريابي برگزاري نمايشگاه به عنوان كم هزينه ترين بازاريابي تلقي مي شود. زيرا در اين نوع بازاريابي مشتري هزينه مي كند تا كالا و محصولات و اطلاعات توليد كننده را دريافت كند.

نمايشگاه مي تواند بعنوان پل ارتباطي ميان بازرگانان، كارشناسان و صنعتگران جهت دستيابي به اهداف زير مي باشد:

1 ـ تبادل اطلاعات

2 ـ ايجاد زمينه مناسب براي معرفي آخرين پديده هاي صنعتي و تحقيقاتي

3 ـ ايجاد رشد صادرات

4 ـ ايجاد فضاي مناسب براي سرمايه گذاري هاي مشترك

5 ـ بسط وتحكيم روابط اقتصادي و سياسي

6 ـ ايجاد زمينه مذاكرات اقتصادي و كشف بازارهاي جديد


4 ـ پيش بيني شما در مورد كيفيت برگزاري و استقبال از سومين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات و محصولات نساجي، چرم، پوشاك و فرش يزد كه در ارديبهشت 87 برگزار خواهد شد، چگونه است؟

با توجه به معرفي اين نمايشگاه در طول دو دوره قبلي و استقبال چشمگير واحد هاي صنعتي جهت شركت در اين نمايشگاه در طول دو سال گذشته و ره آورد هاي اقتصادي حاصله براي آنها و نظر به فعاليت وسيع گروه اجرايي نمايشگاه از چهار ماه قبل براي بازاريابي سومين دوره نمايشگاه نساجي يزد تاكنون تعداد زيادي از واحدهاي بزرگ براي شركت در آن ثبت نام نموده اند، بگونه اي كه در طول اين مدت تعداد آنها به 50 شركت رسيده است. اعلام آمادگي اكثر واحد هايي كه در دو دوره قبلي نيز حضور داشته اند خود نشان از مؤثر بودن دوره هاي قبلي است. ضمناً اعلام آمادگي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهها به حضور در اين نمايشگاه و تمايل شركتها به برگزاري ميزگردها و سمينارهاي معرفي دستاوردهاي خود از جمله امتيازات سومين نمايشگاه نساجي يزد مي باشد.

5 ـ مشکلات حضور شركت هاي نساجي خارجي در نمايشگاه هاي بين المللي كه در ايران برگزار مي شود، از ديدگاه شما چيست؟

به نظر اينجانب مشکلات موجود بر سر راه حضور فعال واحدهاي خارجي در نمايشگاه هاي بين المللي نساجي ايران را مي توان به شرح زير عنوان نمود،كه اميد مي رود با برطرف شدن موانع و ايجاد زمينه حضور پررنگ تر شركتهاي خارجي دستيابي به اهداف برگزاري اين نمايشگاه ها بيشتر حاصل شود؛

1 ـ وجود قوانين سخت و غير مناسب براي وارد كردن تجهيزات از خارج از كشور براي ارائه در نمايشگاه و زمانبر بودن عمليات مربوطه

2 ـ وجود قوانين دست و پا گير در بخش صنعت كه عملاً مانع از رشد شايسته صنعت نساجي در كشور شده است.

3 ـ مناسب نبودن امكانات نمايشگاه هاي ايران در مقايسه با نمايشگاه هاي مشابه در ساير كشورها

4 ـ دوره اي نبودن نمايشگاه هاي بين المللي در ايران

5 ـ تفاوت نرخ ارز در كشور


6 ـ شما به عنوان مجري برگزاري ششمین نمايشگاه بين المللي نساجي يزد و همچنين عضوي از جامعه دانشگاهي صنعت نساجي، چه برنامه هايي براي حضور فعالتر دانشگاه و دانشگاهيان در جهت ارتقاء سطح اين نمايشگاه داريد؟

ازجمله برنامه هاي ما در راستاي حضور فعالتر واحدهاي دانشگاهي و تحقيقاتي در نمايشگاه كه از جمله اهداف برگزار كنندگان نيز مي باشد آمادگي جهت اختصاص فضاهايي از نمايشگاه با تخفيف بسيار ويژه به دانشگاهها، محققان و دانشجويان جهت ارائه فعاليتها و دستاورد هاي خود مي باشد.

ضمناً با هماهنگي به عمل آمده با دانشكده مهندسي نساجي دانشگاه آزاد اسلامي يزد بعنوان بزرگترين مركز آموزشي نساجي اين استان و استقبال گرم مسئولين اين دانشگاه و همچنين تمايل واحدهاي صنعتي در راستاي برگزاري دوره هاي آموزش تخصصي در خصوص معرفي دستاوردهاي صنعتي خود امكان برگزاري سمينارهاي علمي در ايام برگزاري نمايشگاه در اين دانشگاه با حضور واحدهاي صنعتي و دانشجويان فراهم شده است كه خود از نقاط قوت اين نمايشگاه و عاملي جهت ارتقاء سطحي كيفي نمايشگاه و برقراري ارتباط بيشتر صنعت و دانشگاه مي باشد.

7 ـ لطفاً در مورد امكانات نرم افزاري و سخت افزاري جديد كه براي نمايشگاه آينده در نظر گرفته ايد، و همچنين فضاي نمايشگاهي توضيحاتي بفرماييد؟

در خصوص فضاي نمايشگاه استان يزد به دليل عدم اختصاص يك فضاي خاص و ويژه از سوي مسئولين استان به اين مهم همواره در طول سالهاي گذشته مشكلاتي بر سر راه برگزار كنندگان نمايشگاههاي استان يزد وجود داشته وگاهي تلاش، همت و برنامه ريزي اين عزيزان را با سختي روبرو مي كرده است. ليكن هرگز اين كمبود ها باعث دلسردي شركتهاي برگزار كننده نبوده به گونه اي كه با پيگيريهاي مكرر و هدفمند مجريان نمايشگاههاي يزد در حال حاضر شاهد تحولاتي در ديدگاههاي مسئولين محترم استان يزد در خصوص رسيدگي به مشكلات و تلاش براي اختصاص فضاي ويژه نمايشگاهي و حل معضلات گذشته هستيم، كه اميد است در آينده نزديك به نتيجه رسيده و حاصل اين همه تلاش در فضايي مناسب آنگونه كه شايسته است منجر به دستيابي اهداف تعريف شده گردد. ضمناً ما در نمايشگاه سوم سعي در رفع مشكلات دوره هاي قبلي با فراهم كردن امكانات مناسبتر تبليغي، غرفه آرايي، اطلاع رساني و... نموده ايم به گونه اي كه سعي شده اخبار نمايشگاه در طول دوره برگزاري از طريق واحدهاي خبري، اطلاع رساني و شبكه هاي اينترنتي در اختيار علاقمندان قرار گيرد.

كادر اجرايي به منظور معرفي كامل اين نمايشگاه تبليغات گسترده اي را در مجلات معتبر نساجي كشور، شهركهاي صنعتي، مراكز دانشگاهي، ساير نمايشگاههاي تخصصي و بين المللي و سمينارهاي علمي شروع كرده اند كه انتظار مي رود حاصل آن حضور گسترده شركتها در اين نمايشگاه و بازديد گسترده افراد از آن باشد.

8 ـ آيا امسال برنامه اي براي انتقال نمايشگاه به سايت نمايشگاهي يزد داريد؟

با توجه به مسائل ذكر شده در سؤال قبل امسال نمايشگاه در فضاي در نظر گرفته شده از سوي شركت بين المللي نمايشگاههاي استان يزد برگزار مي شود كه اميد است با امكانات تهيه شده رضايت واحدهاي شركت كننده و بازديدكنندگان محترم فراهم شود.

قابل ذكر است پس از ساخت مكان اصلي نمايشگاه يزد در سالهاي آينده به صورت متمركز كليه نمايشگاهها در آن مكان برگزار خواهد شد.

در خصوص تعداد بازديدكنندگان از نمایشگاه های گذشته نظر به فعالیت های انجام شده در راستای معرفی از طريق صدا وسيما، مجلات، توزيع كارتهاي دعوت، پخش پوستر، ارسال فكس به تمامي شركتهاي استان و بيش از هزار شركت در ساير شهرستانها و همچنين بنرهاي نصب شده در كل سطح استان يزد داشتيم موفقیت خوبی حاصل شده است و شلوغي سالن های نمايشگاه در كل ايام برگزاري نشان از استقبال بي نظير دست اندركاران صنعت نساجي از آن نمايشگاه داشته است، كه اميد مي رود با برنامه ريزي هاي گسترده تر انجام شده براي ششمین نمايشگاه نساجي يزد ما شاهد استقبال بيشتري از سوي نساجان استان و ساير استانها باشيم.

ضمناً بعرض مي رسانم توزيع رايگان كتابچه نفيس نمايشگاه يزد مربوط به دوره اول الی پنجم در زمان برگزاري نمايشگاه يزد نقش مؤثري در معرفي نمايشگاه ما در كل كشور داشته است كه اين عمل را براي سال جاری نيز تكرار خواهيم كرد.

از طرفي حضور فعال عوامل اجرايي اين نمايشگاه در نمايشگاههاي بين المللي نساجي تهران، اصفهان، شيراز و كاشان بعد از پنجمین دوره نمايشگاه يزد در ارديبهشت 89 تاكنون از جمله برنامه هاي ما براي معرفي مؤثرتر ششمین نمايشگاه نساجي يزد در راستاي جذب بازديدكننده و شركت واحدهاي صنعتي براي ارائه دستاوردها و محصولات بوده است.


نظر :

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا